Campanii informativ-educative
Organizaţiile nonguvernamentale pot fi implicate în activităţi de prevenţie şi screening prin campanii de informare, educare şi conştientizare a populaţie, în conformitate cu prevederile Legii 95/2006 privind reforma în sănătate şi a Ordinului nr 760/2003 – Normele metodologice de realizare a activităţilor de screening în cadrul subprogramului 2.2.- Prevenţie şi control în patologia oncologică.
ABC are în proiect următoarele campanii de informare-educare:
- ianuarie 2014 – se desfăşoară campania europeană de prevenţie a cancerului de col uterin. România este pe locul doi în lume ca mortalitate, in europa pe lopcul 1, iar această formă de cancer este prevenibilă, dacă se ţine de cont de factorii de risc, tratabilă şi chiar vindecabilă dacă este diagnosticată în fază incipientă.
Această campanie se va desfăşura începând din10 ianuarie până la sfârşitul lunii, în special în licee, şcoli profesionale, companii cu personal majoritar de sex feminin, comunitate rromă, populaţia cu risc si un proiect care va fi continuat pe parcursul întregului an, cu privire la cancerele genito-mamare, intitulat ,,Este bine sa stii”, impreuna cu postul de televiziune Digi 24 Brasov.
- luna februarie – UICC marchează Ziua Mondială de Luptă contra Cancerului 4 februarie continuand proiectul „Today’s children, tommorow world” (Copii de azi, lumea de mânie). Acest proiect constă în campanii de prevenţie a cancerului la copii. O primă campanie constă în prevenirea fumatului la copii si riscurile fumatului pasiv, consumul de droguri. În această lună ne-am propus să derulăm o campanie anti-fumat în şcolile generale si colegiile din municipiul si judeţul Braşov.
- luna martie – continuarea campaniei naţionale „Sănătatea femeii, sănătatea familiei”. Această campanie se va desfăşura în parteneriat cu femeile din organizaţiile judeţene a tuturor partidelor politice si cu ,,Antena1” Brasov
- luna aprilie – demararea campaniei naţionale de informare şi educare în cancerul colo-rectal. Se intenţionează procurarea si distribuirea de teste Hemocult II.
- luna mai – 31 mai este ziua mondială contra consumului de tutun. Pe durata întregii luni se va desfăşura campania naţională de luptă contra fumatului prin promovarea legislaţiei româneşti şi UE în vigoare, informarea, educarea şi conştientizarea fumătorilor asupra efectelor negative ale fumatului, organizarea de grupuri suport pentru renunţarea la fumat, conştientizarea persoanelor nefumătoare asupra fumatului pasiv, organizarea de conferinţe cu tema „Locuri de muncă fără fumat” destinate conducătorilor de firme, companii, întreprinderi, pentru conştientizarea acestora asupra beneficiilor financiare şi de resurse umane ale acestor locuri de muncă.
- luna iunie – ,,Cancerul nu înseamnă condamnare la moarte”- campanie de informare si mediatizare in mediul rural si comunitatile rome, despre importanta controalelor periodice la medic si efectuarea de investigaţii in ceea ce priveşte riscul apariţiei cancerului. Campanie derulata impreuna cu postul de televiziune ,,Antena1” Brasov
- luna iulie – august – campanie naţională de prevenţie şi depistare timpurie a melanomului. Această campanie se va desfăşura în locurile de agrement, ştranduri, plaje, parcuri, sub titlul sugestiv ,,Soare bun, soare rau…”
- luna septembrie – campanie naţionala de informare asupra cancerului limfatic, 15 septembrie fiind ziua mondiala care marchează aceasta forma de cancer – campanie naţională pentru stil de viaţă sănătos. Această campanie se va desfăşura în rândul elevilor din şcoli generale şi licee.
- luna octombrie – campanie naţională de luptă contra cancerului la sân, care va demara cu iluminarea în roz a unei clădiri monument în fiecare din oraşele unde activează ABC in parteneriat cu Fundatia ,,Renasterea”
- luna noiembrie – campanie naţională de informare-educare şi conştientizare asupra cancerului de prostată si pulmonar
- luna decembrie – campanie naţională de informare-educare şi conştientizare asupra cancerului pulmonar
Acţiuni anuale devenite tradiţie, pe care dorim să le organizăm şi în acest an:
- sărbătorile religioase (Paşti şi Crăciun)
- 1 martie
- 8 martie
- 1 iunie
- iulie, august – tabăra pentru copii cu cancer si leucemie
- 10 septembrie Începe şcoala – sprijin constând în rechizite şi cărţi, oferit copiilor diagnosticaţi cu cancer care frecventează o formă de învăţământ, în vederea evitării abandonului şcolar – Impreuna cu FABC
- ultimul week-end dinaintea Crăciunului –Ziua Supravieţuitorului de Cancer
Proiecţia pe plan local/naţional a unor evenimente internaţionale:
- 4 februarie – Ziua Mondială de Combatere a Cancerului
- 15 februarie Ziua Internaţională a Copilăriei cu Cancer
- 31 mai Ziua Mondială Anti-fumat
- 15 septembrie sărbătorirea zilei mondiale de informare asupra cancerului limfatic
- 1 octombrie Ziua Mondială de Luptă contra Cancerului la Sân
Acţiuni împreună cu toate organizaţiile
- lobby şi advocacy în rândul euro- parlamentarilor din România să se alăture MAC
- campanie de lobby pentru angajarea de psihologi, asistenţi sociali şi sociologi în institutele / clinicile /spitalele/secţiile de oncologie;
- desfiinţarea listelor de aşteptare la nivel local si naţional, prin asigurarea unui buget adecvat patologiei si conform cu recomandarea Comisiei Consultative din cadrul MSP;
- ghiduri terapeutice europene, fara restricţii, dar argumentate si semnate de o comisie multidisciplinara ( oncolog medical, radioterapeut, chirurg oncolog,etc.)’
- introducerea in regim de urgenta a registrului naţional de cancer in parteneriat cu CNAS;
- demararea urgenta a programului naţional de prevenţie, pe formele de cancer cele mai frecvente-(incercarea de accesare de fonduri europene pentru acest proiect);
- finanţarea si extinderea programului naţional de paliatie;
- presiuni asupra legislativului si executivului, cu FABC, APCR, de a aloca minim 6% din PIB sanatatii;
- Implicare in realizarea revistei FABC, ,,Invinge cancerul”;
- presiuni asupra MS si CNAS pentru procurarea medicatiei, orale/injectabile.